Wietske van Hees: “Een succesvolle onboarding leidt tot betrokken en gemotiveerde medewerkers”

Volgens Wietske van Hees, managing director bij Appical, staat onboarding binnen de meeste HR-afdelingen ‘nog echt in de kinderschoenen’. Dat is de reden dat ze bij het softwarebedrijf Appical is gaan werken. Ze studeerde human resources aan Tilburg University en stapte daarna direct in de HR-tech als trainee. In deze sector zag ze hoe je met innovatieve oplossingen het HR-vak kan versterken en kunt bijdragen aan de HR-strategieën van bedrijven. “Er is nog heel veel te winnen in het HR-landschap”.

Nieuw begin

Het digitale onboarding platform Appical is 10 jaar geleden door een paar entrepreneurs opgericht die onderzochten hoe je papieren handboeken op een digitale manier kan aanbied aan bedrijven. Dit is uitgegroeid tot een app, met steeds internationalere klanten. Zo werken alle 35 vestigingen van Heineken over de hele wereld met Appical.

De missie van Appical is: “elk nieuw begin voor een nieuwe medewerker een onvergetelijke ervaring maken. We transformeren de wijze waarop organisaties nieuwe medewerkers verwelkomen met Appical.” Onze tagline is: ‘new beginnings start here’. “Dat is vaak een nieuwe baan, maar het kan ook slaan op het wisselen van baan binnen hetzelfde bedrijf, of het gehele onboardingsproces”.

Practice what you preach

Op welke manier onboardt Appical zelf nieuw personeel?

“Met onze app! Wij proberen onze nieuwe medewerkers direct na de sollicitatie met de app te verwelkomen. Als de nieuwe collega op het kantoor het contract komt tekenen, vieren we dat met een glaasje bubbels. Van de eerste dag maken we ook een feestje: het bureau wordt versierd en er ligt een persoonlijk kaartje op het bureau.”

Pre-boarding

Het begint allemaal met de pre-boarding. “Vanaf het moment dat je jouw handtekening zet onder een contract, val je vaak in een zwart gat”, zegt Van Hees. “Onze nieuwe medewerkers krijgen een uitnodiging van hun toekomstige leidinggevende om de app te installeren direct nadat ze hun contract hebben getekend.” Dan begint de pre-boarding. Nieuwe medewerkers maken dan op digitale wijze kennis met collega’s en de organisatie. Ze kunnen chatten met hun buddy, foto’s van collega’s bekijken, ontdekken wat hun hobby’s zijn en quizvragen beantwoorden.

Betrokken en gemotiveerd

Je kunt maar één keer een eerste indruk maken. “Als je als nieuwe medewerker tijdens de pre- en onboarding al een belangrijke bijdrage kunt leveren, is de medewerker per definitie trotser op het bedrijf waar hij werkt”, vertelt Van Hees. De onboarding is volgens Van Hees dan ook succesvol wanneer de medewerker na en gedurende de onboarding betrokken en gemotiveerd is. “Dit is ook het geval als de medewerker in de pre-onboarding zelfvertouwen heeft opgebouwd. “Wij meten engagement in de app via een promoter score. Als deze hoog ligt, hebben we het als werkgever goed gedaan.” Dat uit zich ook in een hoge score op het gebied van retentie. Bovendien zijn nieuwe medewerkers sneller productief en nuttig voor de organisatie.

Retentie

Omdat Appical een internationale organisatie is, moeten medewerkers zich welkom voelen, ongeacht hun achtergrond of land van herkomst. “We zorgen ervoor dat nieuwe medewerkers in hun onboarding periode bij ons worden bijgepraat over diversiteitsbeleid. Er zit ook een hoofdstuk in de journey in onze app die gaat over diversiteit en inclusie.

Volgens Van Hees doen organisaties er goed aan om de eerste indruk echt te prioriteren,  waardoor medewerkers een succesvolle start hebben, zich thuis voelen bij jou en ook bij je blijven. “Uiteindelijk is retentie ook een belangrijke doelstelling: je wil dat deze in het eerste jaar goed zit.”

Appical is partner van MainStage HR, het hoofdpodium tijdens HR Live op 17 oktober 2024. Schrijf je hier in.