Zo word je als werkgever een talentmagneet

Voor veel bedrijven in ons land is het vinden van talentvolle medewerkers al tijden een grote uitdaging. Sinds het vierde kwartaal van 2021 zijn er in Nederland meer vacatures dan werkzoekenden. Tegenover elke honderd werklozen staan momenteel 122 vacatures, zo meldt het CBS. Hoe je dan toch succesvol talenten binnenhaalt én behoudt? Lotte de Burlet, HR Director Advisory bij softwarespecialist Exact deelt in dit artikel drie tips die voor iedere werkgever – klein of groot – relevant zijn.

Tip 1: communiceer helder over de missie van je bedrijf

De meeste werkgevers zijn hun bedrijf niet zomaar gestart. Ze hebben een goed idee, willen waarde creëren en impact maken. Lotte: ‘Schrijf die missie op en draag hem uit. Het geeft niet alleen duidelijkheid richting klanten, het zorgt er ook voor dat huidige en toekomstige medewerkers kunnen zien of hun eigen drijfveren matcht met die van jouw bedrijf.’ Uit onderzoek is gebleken dat mensen die werk doen dat aansluit bij hun persoonlijke motieven productiever, gezonder en weerbaarder zijn. Als hun drijfveren ook nog eens overeenkomt met de missie van het bedrijf dan groeit hun engagement en blijven ze langer verbonden met hun werkgever.

‘Wij hebben de duidelijke missie bedrijven te helpen toekomstbestendig te groeien. Verantwoord ondernemen maakt daarom expliciet deel uit van onze bedrijfsstrategie. Alleen zo kunnen we op lange termijn van waarde zijn voor onze klanten, collega’s en de samenleving waarin we actief zijn. Daarom zoeken we ook naar medewerkers die hier graag aan willen bijdragen, die intrinsiek gemotiveerd raken van klanten en collega’s en die wij helpen groeien op een verantwoorde manier.’

Tip 2: Review en update je arbeidsvoorwaarden en hou hierbij rekening met de verschillende generaties op de werkvloer

Van babyboomers tot generatie X, Y en Z. Nooit eerder waren er zoveel generaties tegelijkertijd actief op de arbeidsmarkt. Dat is niet alleen uniek, het brengt ook uitdagingen met zich mee. Elke generatie heeft immers eigen kenmerken. Hoe verbind je deze mensen met elkaar en hoe doe je het als werkgever goed voor iedereen? ‘Focus op gemene delers als flexibiliteit en autonomie’, zegt Lotte. ‘Sinds covid is iedereen op zoek naar flexibiliteit, ook de babyboomers die gewend waren op kantoor te werken, vinden dat thuiswerken lang niet gek. Daarnaast zijn mensen van alle generaties steeds autonomer geworden, willen zelf keuzes maken en zichzelf blijven ontwikkelen, zowel zakelijk als privé.’

‘Wij houden ontwikkelingen als deze constant in de gaten en past de arbeidsvoorwaarden erop aan. Zo is hybride werken, net als bij vele andere organisaties, de standaard en loopt er een pilot die het mogelijk maakt een week per jaar vanuit het buitenland te werken. Zaken die flexibiliteit faciliteren. Een ander voorbeeld op dit vlak zijn onze ‘giving back’ activiteiten. Al onze collega’s mogen drie werkdagen per jaar aan vrijwilligerswerk naar keuze besteden. Als organisatie staan we immers midden in de maatschappij. Daar willen we graag een bijdrage aan leveren en dat hoeft niet allemaal in privétijd. Wat betreft autonomie geven we onze collega’s tegenwoordig budget om zelf een thuiswerkplek in te richten in plaats van hen van standaardproducten te voorzien.’

Tip 3: wees transparant over doorgroeimogelijkheden

Behalve een duidelijke missie en flexibele arbeidsvoorwaarden is er nog een tip. Het gaat over groei, in de breedste zin van het woord: omhoog, maar ook opzij of juist de diepte in. Lotte: ‘Groei is voor iedereen belangrijk. Mensen willen graag uitgedaagd blijven en nieuwe dingen leren. Wees daarom transparant over de groei die mensen bij jou kunnen maken. Doe dat al in sollicitatiegesprekken, zodat je direct weet welke ambities iemand heeft en verwachtingen kunt managen. Blijf zeker ook in gesprek met mensen die al bij je werken. Zorg dat je op de hoogte bent van hun dromen. Want een baan voor het leven is verledentijd, maar haal wel het maximale uit je medewerkers. Bij ons kijken we naar groei naar groei in de breedte. We helpen mensen te ontwikkelen in hun huidige baan, maar we zien ook heel vaak dat mensen wisselen tussen verschillende afdelingen. Zo proberen we voor iedereen groei mogelijk te maken.’

Kortom: om als werkgever die echte talent magneet te worden of te blijven, heb je dus meer nodig dan een goede naam of een mooi product dat lekker verkoopt. Groei realiseer je als werkgever door je talenten binnen te houden en constant nieuwe talenten aan te trekken. Dat is anno 2023 helemaal niet meer zo makkelijk, maar zeker niet onmogelijk als je maar duidelijk communiceert over jouw missie, je bewust bent van de verschillende generaties in je organisatie en transparant bent over de groeimogelijkheden.

Lotte de Burlet is HR director advisory bij Exact, partner van HR Live. Bestel nu je tickets.