EHBTC: Eerste Hulp Bij Teleurstellende Cadeaus

Auteur: Giftcards Group

Iedereen kent het wel, je ontvangt een cadeautje en reageert enthousiast. Vervolgens scheur je het zorgvuldig ingepakte pakje met beleid open – je wil niet te gretig overkomen – en denkt meteen bij het zien van het cadeau, wat moet ik hier in vredesnaam mee? Naar de gever toe probeer je de schijn op te houden door een knap staaltje acteerwerk en je hoort jezelf clichématige dingen zeggen als ‘wat leuk, dit kan ik echt goed gebruiken!’. (Je wil uiteraard niet ondankbaar zijn). Is deze situatie herkenbaar? Waarschijnlijk wel. Is deze situatie vermijdbaar? Absoluut!

Goede cadeaus voor werknemers

Zeker als het gaat om het geven van goede cadeaus aan werknemers, is het van groot belang om de kans op teleurstellingen tot nul terug te brengen. Van goede, passende cadeaus worden mensen blij en enthousiast. Dat enthousiasme en die tevredenheid dragen vervolgens weer bij aan de motivatie en de productiviteit van de werknemers. Op zich een logisch gevolg en dat blijkt ook uit verschillende onderzoeken, zoals het door Elsevier uitgegeven A gift with thoughtfulness: A field experiment on work incentives, gepubliceerd in Games and Economic Behavior uit november 2020.

Werknemerstevredenheid

Het geven van goede cadeaus is veel meer dan alleen een oppervlakkige beloning naar de werknemers toe. Het is een duidelijke blijk van erkenning en waardering voor het harde werk dat de werknemers leveren. Het laat hen zien dat hun inspanningen niet onopgemerkt blijven en dat hun inzet van grote waarde is voor het bedrijf. Het gevoel gewaardeerd te worden is een zeer belangrijk onderdeel van werknemerstevredenheid en motivatie. Bovendien draagt het voor de werkgever bij aan het behouden van goede werknemers en het aantrekken van nieuw talent.

Het tegenovergestelde effect

Minder goed gekozen cadeaus hebben helaas vaak het tegenovergestelde effect.
Werknemers voelen zich minder gewaardeerd en gaan met minder enthousiasme of motivatie naar hun werk. Daarnaast kan het ook de algehele sfeer op de werkvloer beïnvloeden, wat uiteindelijk weer gevolgen kan hebben voor de productiviteit van de werknemers en daarmee dus van het bedrijf. Lang verhaal kort, een goed uitgekozen cadeau kan op meerdere vlakken een zeer groot effect hebben.

Maar wat maakt iets dan precies een goed cadeau?

Uiteraard is het van groot belang dat het cadeau iets passends is, iets waardevols waar de werknemer (langdurig) plezier van kan hebben. Een cadeau dat een blijvende herinnering achterlaat en een positieve associatie oproept met het werk van de werknemer. Maar goed, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Met name omdat dat je bij elk bedrijf te maken hebt met verschillende mensen die allemaal totaal verschillende voorkeuren en interesses hebben.

Hoe dit aan te pakken?

Wat is nu een goed voorbeeld van een passend, veelzijdig en verrassend cadeau waar alle werknemers enthousiast van worden en teleurstellingen geheel worden voorkomen? Een voorbeeld van zo’n cadeau is een cadeaukaart met een mooi, gul bedrag. Werknemers kunnen dan zelf bepalen waar zij de cadeaukaart aan besteden. Op deze manier weet je als werkgever dus zeker dat echt iedereen blij zal zijn met zijn of haar cadeau. Vervolgens zal dit weer resulteren in tevreden werknemers die, na zo’n verrassing, enthousiaster en productiever aan het werk gaan.

Dus laten we bij deze de teleurstellingen ver achter ons!

Op naar een nieuw tijdperk waarin we werknemers verrassen met cadeaus waar ze écht blij van worden. Op naar het creëren van meer waardering en erkenning voor werknemers. Op naar een werkplek met tevreden mensen die extra gemotiveerd zijn om te werken. En misschien, heel misschien, is dat uiteindelijk wel gewoon de sleutel tot succes!