Zeven onboarding fouten die je echt niet wilt maken

Auteur: Appical

Herinner jij je nog de eerste werkdagen bij je nieuwe werkgever? Waarschijnlijk wel. Want een eerste indruk vergeet je niet snel. En als bedrijf krijg je ook maar één kans om die te maken. Zorg je voor een goede onboarding ervaring, dan leidt dit tot hogere betrokkenheid en productiviteit. Maar met een slechte inwerkervaring, heb je kans dat je nieuwe werknemer rechtsomkeer maakt. We zetten alvast een aantal belangrijke onboarding no-go’s op een rijtje:

1. Niet klaar voor de eerste werkdag

Je nieuwe medewerker staat enthousiast voor de deur op zijn eerste werkdag. Maar het team, dat werkt vandaag vanuit huis. Oeps! En de laptop en login-gegevens? Die zijn helaas nog niet klaargezet. Het resultaat? Een medewerker die al om 9 uur ‘s ochtends verward is en de komende week ook niet bij belangrijke systemen kan. Niet echt motiverend. Bereid je dus voor en zorg dat je een plan hebt voor de eerste dag van je nieuwe medewerker. Deel dit ook met alle betrokken collega’s. Zo voorkom je een slechte eerste indruk.

2. Geen preboarding

Stel je voor: je nieuwe collega staat vertwijfeld voor zijn kledingkast. Wordt het mijn blouse, zomerse t-shirt of toch een net pak? Op goed geluk kiest je nieuwe medewerker voor zijn korte broek, om er op kantoor achter te komen dat iedereen een 3-delig kostuum aan heeft. Ai, dat staat niet zo best. En dit had makkelijk voorkomen kunnen worden. Bereid je nieuwe medewerker voor op de eerste werkdag, zodat alle onzekerheden worden weggenomen. Deel de dresscode, geef aan wat de dichtstbijzijnde bushalte is en vertel over de lunchmogelijkheden. Dit is ook hét moment om alvast informatie over de organisatie te geven.

3. Informatie-overload

Het mag dan heel verleidelijk zijn om je nieuwste teamlid zoveel mogelijk informatie te geven om snel van start te kunnen gaan. Maar vaak heeft het precies het omgekeerde effect: je nieuwe medewerker is overweldigd en weet niet waar te beginnen. Daarnaast is nog niet eens de helft blijven hangen. Onze tip? Splits de informatie op in behapbare stukken en deel dit op verschillende momenten in het onboardingtraject. Zo is het van te voren handig om te weten wie je teamleden zijn, maar hoef je in de eerste week niet direct alle collega’s van elke afdeling te kennen. Daarnaast is het ook handig om te weten met welke systemen er wordt gewerkt. Loop deze één voor één na en laat de nieuwe medewerker hier rustig mee opstarten

4. Geen check-in moment

Je hebt een geweldig onboardingtraject opgezet en vangt iedere nieuwe medewerker vol vertrouwen op. Maar wat vinden je nieuwe medewerkers er eigenlijk van? Zijn ze daadwerkelijk tevreden over het inwerktraject? Of ging het wellicht te snel, te langzaam, of miste er een essentieel onderdeel? Vraag altijd aan je nieuwe collega’s hoe zij de onboarding ervaren. En of ze nog iets missen of er juist iets aan willen toevoegen. Zo toon je niet alleen extra belangstelling richting de medewerker, maar wordt jouw onboardingproces ook sterker.

5. Onduidelijke verwachtingen

Maar vijftig procent van de werknemers wereldwijd weet wat er van hen verwacht wordt op het werk (Gallup). Wow! Daar valt dus veel winst te behalen. Wanneer het duidelijk is wat er van de nieuwe medewerker wordt verwacht, kan hij of zij daar ook naar handelen. Doelen stellen wordt makkelijker en doelen behalen ook, want het plaatje is duidelijk. Schep dus altijd duidelijke verwachtingen richting je medewerkers. Voordat ze beginnen, maar ook daarna én tussendoor. De kans is groot dat er naarmate de tijd vordert nieuwe taken bijkomen, omdat de nieuwe medewerker verder integreert binnen de organisatie. Vraag dus altijd of ze weten wat er wordt verwacht en kijk of dat in lijn ligt met jouw visie. Is dit niet het geval? Dan weet je dat er werk aan de winkel is.

6. Geen oog voor relaties met collega’s

De eerste dag van de nieuwe medewerker is aangebroken, maar alleen de manager is op de hoogte van wat er precies moet gebeuren. Helaas is de manager die dag toevallig erg druk met belangrijke meetings, dus last minute wordt er een teamlid gevraagd om ‘een aantal zaken’ uit te leggen. Dit laat niet alleen zien dat de manager niet genoeg betrokken is, ook staat het teamlid met een mond vol tanden en krijgt de nieuwe medewerker niet echt een warm welkom. Wat je wel moet doen? Licht de teamleden van de nieuwe medewerker op tijd in. Zo kunnen zij alvast een welkomstberichtje sturen. Wijs daarnaast één of twee buddies aan en maak een heldere taakverdeling. Ook is het handig om te delen waarvoor en bij wie de medewerker terecht kan met vragen. Zo wordt hij of zij niet constant van het kastje naar de muur gestuurd. En worden goede relaties – en dus betrokkenheid – vanaf het begin gestimuleerd.

7. De bedrijfscultuur is niet helder

Je hebt het idee dat je alles hebt gedeeld in je onboarding traject, maar wat blijkt… je bent de ‘ongeschreven regels’ vergeten. De nieuwe medewerker praat honderduit, maar eigenlijk is het de bedoeling dat het tussen bepaalde tijden stil is op kantoor. De nieuwe medewerker vindt een familiecultuur belangrijk, maar in werkelijkheid is deze een stuk meer marktgericht. En dat matcht niet. Zorg dat je ook hierover duidelijkheid schept richting de medewerker. Het beste is om dit al tijdens de sollicitatiegesprekken te doen. Vraag dus niet alleen wat de medewerker in zijn of haar vrije tijd doet, maar duik hier dieper in en vraag naar wat hij of zij écht belangrijk vindt op de werkvloer.

Zo, dat was het dan! Zeven onboarding fouten die je echt niet wilt maken. Natuurlijk is het altijd handig om te weten wat je wél kunt doen, maar deze ‘no-go’s mogen ook zeker niet ontbreken op jouw lijstje. Ben je benieuwd naar hoe je jouw nieuwe medewerkers een vliegende start kunt geven? Lees dan onze nieuwste whitepaper over onboarding en de zes C’s!