Mobiliteit anno nu: wie is er verantwoordelijk?

Auteur: Jaap van Daalen, Commercieel Directeur Fleet Support

Weet u het nog? Jaren 80, 90 en beginjaren ‘00, er waren drie vervoersopties voor medewerkers: OV-vergoeding, kilometervergoeding, of een leaseauto. Die laatste optie was weggelegd voor de service-monteur, succesvolle manager of vertegenwoordiger – met stropdas – die veel kilometers maakte. Want dat deden we. Vrijwel altijd in een diesel, dat was een stuk zuiniger en goedkoper.

En dan zijn er ineens klimaatdoelstellingen die toch in een keer héél rap dichterbij komen. En ze zijn streng! Het kabinet wil vanaf 2030 dat er géén nieuwe auto’s op fossiele brandstof worden verkocht. En al vanaf 2025 kom je met een nieuwe bestelauto, die rijdt op benzine of diesel, Amsterdam en een aantal andere grote steden niet meer in. Mooie uitdaging voor de pakjesbezorger en de aannemer.

Keuzestress

Corona, een oorlog in Oekraïne en een mega-inflatie doen nog een schepje bovenop deze snelle ontwikkelingen. We werken hybride en willen flexibel zijn. Goed nieuws zou je zeggen; minder files, minder kilometers, minder uitstoot, blije medewerkers. Toch zien we niet dat het wagenpark drastisch daalt. Medewerkers willen we immers wel tevreden houden en de ‘war on talent’ is in alle hevigheid losgebarsten. Vervoer is en blijft een hot topic! Echter, de opties zijn tegenwoordig legio en er is keuzestress. Wordt het een leaseauto, deelauto, private-lease constructie, OV-kaart, een kilometervergoeding, leasefiets, een mobiliteitsbudget of een combinatie hiervan? Een goed vervoers-/mobiliteitsbeleid kan in deze tijd hét verschil maken. Maar dan moet dit ook nog allemaal correct en efficiënt beheerd worden, inclusief de fiscale consequenties. Nog een taak voor HR erbij?

Bomen, bos…, wie wijst de weg?

Ziet u door de bomen het bos nog? Wat is wijsheid? Alle leaserijders verplicht aan de elektrische auto? Of misschien die jonge medewerker die flexibel wil zijn een mobiliteitsbudget aanbieden? Of is de leasefiets de beste optie? Het is een complex geheel en het raakt meerdere disciplines, de fleetmanager, HR, inkoop, logistiek, sustainability en finance. Wie voelt zich nu eigenlijk verantwoordelijk om een visie te vormen over vervoer en mobiliteit?

De sustainability-coördinator kijkt naar het duurzaamheidsaspect en wil zo snel mogelijk naar een volledig fossielvrij wagenpark en CO2-neutrale mobiliteit. De HR Director ziet de manager voor zich die met een groot gezin richting de wintersport gaat en in de zomer met zijn sleurhut naar Spanje rijdt. Hoe doet die dat met een elektrische auto? Daar ga je geen vrienden mee maken. De financieel directeur kijkt onder aan de streep; wat is kostentechnisch de beste optie? En de fleet/mobility manager wil duidelijkheid en ziet ‘zijn’ wagenpark niet graag krimpen. Kortom, het is een krachtenspel tussen verschillende aandachtsgebieden. Wie is in uw organisatie de ‘mobiliteitsbaas’? Of zijn het er toch meerdere?

Makkelijker wordt het niet, interessanter wel…vinden wij!